EXTRA-EDU
ER WAS EENS...
Workshops
Mijn bibliotheek
Er was eens... Magritte

René Magritte, Duane Michals, 1967
René
René Magritte is wereldberoemd met zijn vreemde, poëtische beelden. Hij werd geboren op 21 november 1898 te Lessines, in de provincie Henegouwen. Vanaf zijn twaalfde volgt Magritte tekenlessen boven een snoepwinkel. Op zijn achttiende wil hij van dat magische ding 'schilderen' zijn beroep maken en schrijft zich in aan de Akademie voor Schone Kunsten te Brussel.

Georgette en René Magritte, 1922
Georgette
Op zijn vijftiende ontmoet hij Georgette op een kermis. Enkele jaren later lopen ze elkaar voor een tweede keer tegen het lijf en trouwen. Georgette wordt zijn lievelingsmodel. Hij schildert haar in alle mogelijke outfits, houdingen en in de meest vreemde omgevingen. Ze begrijpen elkaar zonder woorden hun hele leven lang!
De man die schilder werd

René Magritte, Vrouw te paard 1922
Kubisme-futurisme
Tijdens zijn opleiding aan de akademie ontmoet Magritte andere kunstenaars waarvan vele zijn vrienden worden. Ze zoeken inspiratie in nieuwe kunststromingen zoals het kubisme (*) en het futurisme (**).

Giorgio de Chirico, Liefdeslied, 1914, Moma
De eerste surrealistische werken
Magritte ontdekt in 1923 Liefdeslied, een werk van de Italiaanse schilder Giorgio de Chirico. Hij ervaart het poëtische effect van de ontmoeting tussen gewone voorwerpen in een starre ruimte. Komen deze voorwerpen je vertrouwd voor? Weet je waarom ze samen zijn?

René Magritte, POUR DEVENIR UN FORT SOLDAT...(om een sterke soldaat te worden), 1918, KMSKB
Reclame
Het beroep van schilder is niet altijd gemakkelijk! Voor Magritte kon leven van zijn schilderijen, hield hij zich bezig met reclametekeningen. Deze eenvoudige, leesbare beelden vallen op. Ze tonen luxueuze modehuizen maar ook voorwerpen uit het dagelijkse leven: snoep, koffie, auto's, geneesmiddelen ...

René Magritte, De man van de wijde zee, 1927, KMSKB
Zwarte periode
Magritte plaatst vertrouwde voorwerpen of onderdelen daarvan samen met vreemde figuren in een donker decor. Het geeft een mysterieus, onrustwekkend effect. Het lijkt wel een theaterdecor. Toch is alles onwezenlijk stil.

René Magritte, De boom van de kennis, 1929
In Parijs
Magritte verhuist met Georgette naar Parijs. Hij is ongeveer dertig jaar oud. Hij ontmoet er andere bekende kunstenaars zoals Salvador Dali met wie hij van gedachten wisselt. Hij schildert meer dan honderd werken. Hij experimenteert met nieuwe technieken. Hij maakt collages met allerlei soorten papier - kranten, muziekpartituren - en speelt met woorden in zijn schilderijen.

René Magritte, De oogst, 1943
"Zonnige" periode
Tussen 1943 en 1947, zoekt Magritte naar een middel om "de zonnige zijde van het leven" te tonen en de gruwel van de oorlog te vergeten. Hij vindt inspiratie bij de impressionisten (***) en neemt hun kleurige en levendige verftoets over. Het is een luchtige stijl en de onderwerpen zijn vrolijk: een tuil bloemen, een zeemeermin, een landschap. Maar de vrienden van Magritte houden niet van zijn nieuwe stijl.

René Magritte, De misdaad van de paus, 1948
Periode "Vache"
In 1948 krijgt Magritte voor het eerst een solotentoonstelling in Parijs. Geërgerd omdat hij niet vroeger die kans kreeg ondanks zijn succes in Londen en New York, besluit hij een grap uit te halen. Hij inspireert zich op karikaturen, stripverhalen en andere kunstenaars en schildert op enkele dagen tijd 15 olieverfschilderijen en 10 gouaches. De kleuren zijn schreeuwerig, de penseeltrekken nerveus. De onderwerpen zijn banaal en vol bittere humor. Hij noemt het zijn “vache periode”. Het publiek is beledigd. Magritte verkoopt geen enkel werk. Op vraag van Georgette herneemt hij zijn vroegere stijl.


1. René Magritte, Het rijk der lichten, 1954 2. René Magritte, Het rijk der lichten, 1961
Terugkeer naar de vroegere werkwijze
Na jaren van experimenteren besluit Magritte terug te keren naar zijn vroegere stijl. Zijn schilderkunst wordt rijker maar behoudt zijn dichterlijke en mysterieuze kracht. Magritte kent steeds meer succes. Hij herneemt thema's van vroeger en schildert er verschillende versies van. Zo wijzigt hij het formaat, de cadrering, de kleur of enkele details. Hij gebruikt ook andere technieken zoals gouache.
J.S.
(*) Begin 20ste eeuw zoeken kunstenaars naar een eenvoudiger manier van afbeelden. Ze herleiden voorwerpen tot geometrische vormen zoals de bol, de kegel, de kubus, vandaar de naam kubisme. Sommige schilders ruilen het penseel voor schaar en lijm en maken collages met behangpapier, speelkaarten, partituren en andere materialen.
(**) De kunstenaars van het futurisme richten zich naar de toekomst en kijken enthousiast naar een nieuwe wereld vol technologie en beweging. Ze zoeken manieren om snelheid, machines en de dynamiek van het moderne leven vorm te geven.
(***) De impressionisten leefden op het einde van de 19de eeuw. Ze schilderen graag in de buitenlucht. Ze vertalen hun indrukken van landschappen en eenvoudige onderwerpen in levendige, zuivere kleuren.